Ennek az írásnak a szerző által feljavított, kiegészített változatát megtalálhatjátok a FILMBOOK.blog.hu-n!

A hongkongi szuperpáros, a rendező John Woo, és a producer Tsui Hark, akik közösen készítették el az akkori hongkongi akciófilmek legjobb darabjait (a Szebb holnap 1-2-t és A bérgyilkost) útjai különváltak a Szebb holnap 3. része előtt. Konfliktusoktól eddig sem mentes, ám gyümölcsöző kapcsolatuk véget ért, mert teljesen más hangvételű filmben gondolkodtak. Azt tudták, hogy előzményfilmet akarnak készíteni, azt is, hogy a vietnami háború idején kell játszódnia az eseményeknek, azonban gyakorlatilag semmi másban nem értettek egyet. Ennek köszönhetően külön-külön elkészítették a saját verziójukat a vietnami háborúba keveredett hongkongi fiatalokról.

Prequelnek, más néven előzményfilmnek sajnos elég gyenge a Szerelem és halál Saigonban. Teljesen hiányzik a Szebb holnap hangulata, Chow Yun Faton kívül senki sem bukkan fel az emblematikus szereplők közül; nincs se Ho, se Kit, Kenről se esik egy árva szó sem, sőt még az emlékezetes zenei témát is teljesen lecserélték, és ezen az sem segít, hogy pár másodpercre mégis felcsendül a jól ismert melódia. Ráadásul még a Szebb holnapban elmesélt vizeletivós jelenet sincs benne a filmben, pedig arra jogosan tarthattak volna igényt a rajongók. John Woo vietnami filmjében, a Golyó a fejben viszont, - igaz kicsit másként - de bemutatják ezt az emlékezetes sztorit. Amiért a Szebb holnap 3 mégis prequelnek tekinthető, az tulajdonképpen annyi, hogy bemutatják miből lesz a Chow Yun Fat, azonban etéren sem mutattak túl nagy fantáziát az alkotók, a válasz ugyanis mindössze ennyi: egy nő miatt. Egy nő miatt, aki  megtanítja lőni, illetve tőle kapja a híres kabátját is, és persze miatta válik ilyen magányos farkassá. Az amerikai film noirokból már jól ismert végzet asszonyát Anita Mui alakítja, akivel mindössze annyi a gond, hogy nem elég szép erre a szerepre, és nem is különösebben karizmatikus, bár még mindig jobb, mintha egy törékeny virágszálat szerepeltettek volna, ugyanis személyében egy valódi akcióhősnőt ismerhetünk meg, ami eddig nemigen volt jellemző a heroic bloodshed világára. Woo filmjeiben a nők mindig jó szándékúak és naivak, mindig a háttérben maradnak. A Szebb holnap 3-ban ezzel teljesen ellentétben Kitty Chow az egész sztori legerősebb karaktere, végig ő irányítja az eseményeket. Ennek köszönhetően ezúttal nem a barátság, vagy a becsület, hanem a szerelem a fő motiváció hőseink számára. Előbb ugyanis egy klasszikus szerelmi három-, majd később négyszög alakul ki. A történet fő gonosza is különbözik a Woo-tól megszokott ábrázolástól, ugyanis jóval karakteresebb gonosztevőt láthatunk, de igazán választhattak volna jobb színészt is erre a szerepre. A főhős természetesen ezúttal is Chow Yun Fat, aki szokás szerint most is hozza a tőle elvárt színvonalat zöldfülű autószerelőként.
A sztori jellegéből adódóan sokkal több a szétzenélt melodráma, mint a kőkemény akciójelenet, a közhelyes dialógusokkal sem spórolnak, viszont szerencsére nincsenek olyan egyértelmű forgatókönyvírói bakik, mint a Szebb holnap 2-ben és A bérgyilkosban. A rendező Tsui Harknak egyébként remek vizuális érzéke van, kiváló beállításokat láthatunk a filmben, de sajnos az akciókhoz közel sem értett annyira, mint John Woo, hiába dolgozott szemmel láthatóan jóval nagyobb költségvetésből. Na nem mintha rosszak lennének ezek az akciójelenetek, de nem is olyan lélegzetelállítóak, mint Woo-nál. A drámai jelenetekről is csak hasonlóakat tudok leírni. A happy end természetesen most is elmarad, és hiába próbálják szívszaggatóan ábrázolni, egyszerűen nincs meg az az átütő hatása az egésznek, mint John Woo jeleneteiben. Ezen pedig az sem segít, hogy a vietnami háborút tulajdonképpen csak puszta háttérként, vagy ürügyként ábrázolják, igazi szerepe tulajdonképpen nincs. Leginkább egyfajta lemondó, melankolikus hangulatú a film, ezt szerencsére sikerült megfelelően átadnia a rendezőnek.
Összességében a Szerelem és halál Saigonban nem egy kiemelkedő darabja a hősies vérontás hongkongi műfajának, de egy próbát mindenképpen érdemes vele tenni, már csak a gyönyörű betétdal és a Star Wars zenéjének kínos lenyúlása miatt is.

A bejegyzés trackback címe:

https://santinofilm.blog.hu/api/trackback/id/tr972207594

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2010.11.18. 23:17:38

Ha nem írod a Star Warst nem veszem észre így viszont tényleg :D

Egyébként szerintem többet is ki lehetett volna ebből hozni. Azért a szerelem - főleg ilyen intenzív - már egymás ellen fordított barátságokat. A történet kicsit zavaros, de azért egyáltalán nem rossz, leginkább az akciójelenetek lógnak a levegőben. Mintha csak odaszórták volna, hogy nesztek, egyáltalán nincsenek annyira koreografálva mint Woonál, sőt még az is elképzelhető, hogy ha kivesznek párat és rövidebbre vágják a filmet, feszesebb lesz az egész, mert azért ez a maga 111 baszott hosszú volt.

Egyedül a végén látott akcióorgia volt ott a szeren, tesztet ahogy a legjobb emberét lelövi a nő miatt és az nem támad vissza, inkább csak bocsánatot kér, sőt még utána is védeni próbálja az embert aki épp most ölte meg, erre szarrá lövi a főnök mert azt hiszi őrá akar lőni.

Anita Muival kapcsolatban nem értek egyet, szerintem iszonyatosan magával ragadó nő volt ekkor, az a fajta akinél talán vannak szebbek, de szikrázott a levegő közte meg Chow között. Ezek a jelenetek mentik a filmet.

Egyébként az Ál/Arcban is az tetszett, hogy ott sem egy nagyon szép - de nagyon vonzó - nőt hoztak be Gina Gershon személyében.

Tony Leung karaktere viszont lehet jobb lett volna ha meghal mert miután feltámad már nagyon gáz, főleg a bekötött szemüvege.

Santino89 · http://filmbook.blog.hu/ 2010.11.20. 02:11:09

Anita Muit még nem nagyon láttam más filmben, itt nem nagyon fogott meg. Azért sokat elárul egy akciófilmről, hogy jobb lenne, ha kivennék belőle az akciókat.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2010.11.20. 06:33:36

Hát épp ez az, hogy lehet csak a divat miatt tette bele Hark ezeket a részeket. Lehet meg akart felelni a közönség elvárásának, de ha ezeken a részeken felülemelkedsz, és csak a drámára összpontosítasz úgy nem olyan rossz. Ilyenkor mindig arra gondolok, amit a Madarak kapcsán fejtegetett egy ürge a kurzuson, hogy ott Hitch csak terelésnek tette be a madarakat, és a valóságos történet az "akciójelenetek" között csordogál.

Persze nem mondom, hogy Hark annyira ügyes lenne mint Hitch, de egy viszonylag ügyes szerelmi drámát látunk. És szegény Chow - mindig ő rá vágynak a nők, ő meg békésen visszavonul, vagy megvakítja a szeretett nőt, nincs nagy szerencsére a lányokkal.

Santino89 · http://filmbook.blog.hu/ 2010.11.20. 12:06:43

Tulajdonképpen mindegy is, a Szebb holnap 3, mindenképpen félresikerült darab, mind előzményként, mind akciófilmként, és drámaként is. Nem mondom, hogy nincsenek benne jó pillanatok, de ez kevés az üdvösséghez.
süti beállítások módosítása