Annak idején ezt is német nyelven láttam először valamelyik kereskedelmi adón, reklámokkal jócskán megszakítva. Akkor még nem nyűgözött le annyira, mint amikor magyarul láthattam videokazettán. Aztán kiderült, hogy létezik egy folytatása, amiben kiderül, hogy Darth Vader Luke apja, és Chewbacca meghal. Egyiket se hittem el, és a pletyka Chewie haláláról azóta sem tudom honnan származhatott. Végül úgy alakult, hogy A Jedi visszatér-t láttam előbb, és tökéletesen értetlenül álltam a fordulatok mögött, de azért nagyon tetszettek az ewokok, Jabba, meg a drámai befejezés.

Később az 1997-es nagy Star Wars láz idején, mikor George Lucas mozikba küldte a felújított változatokat (azóta persze kiderült, hogy ez csak bemelegítés az új filmekhez) már igazi rajongónak számítottam, volt Chewbacca, Darth Vader, Luke Skywalker, Han Solo figurám, ez utóbbi kettő ráadásul két különböző változatban, bár a droidokkal, vagy Leiával jobban jártam volna. Megvolt még a könyvek regényváltozata, sőt még matricásfüzetem is, így utólag egyértelmű, hogy mekkora reklámhadjáratot indítottak, aminek 8 évesen a tökéletes fogyasztója voltam. Nekünk otthon csak a Csillagok háborúja volt meg videokazettán, mert a szüleim egyik barátja véletlenül a szinkronos helyett a szélesvásznú, feliratos verziót vette meg, így hát nekem adta. Én szerencsére tudtam, és szerettem is olvasni, így az első részt milliószor megnéztem eredeti nyelven. Másképp azóta sem szeretem, meggyőződésem, hogy igazán jó szinkron, soha egyik Star Warshoz sem készült a trilógiából. Elmondható tehát, hogy gyerekkoromhoz szervesen hozzájárult a Csillagok háborúja (különösen ez az első rész), mondhatni elválaszthatatlan része, betéve tudom az első perctől az utolsóig.

A 2004-es felújított dvd-k óta nem néztem meg a Trilógiát (köztudomású ugyanis, hogy csak egy Trilógia van, és csak egy visszatérés, az pedig nem a királyé, hanem a Jedié), akkor hihetetlenül tetszett a dvd menüje, a gyönyörű képminőség, és a szinkron hiánya miatt sem rinyáltam, mint oly sokan, hisz számomra mindig is egyértelmű volt, hogy ezt bizony eredeti nyelven kell élvezni. Viszont az újabb felújításokat feleslegesnek találtam, sőt zavarónak, leginkább azt, ami a Jedi végén történt; kiábrándító volt Hayden Christensent, és Jar Jar-t viszontlátni ebben az alkotásban.

 

És hogy milyen ma a film az eredeti állapotában, mindenféle felújítástól mentesen?

 

Zseniális. Még mindig. Csak szuperlatívuszokban lehet róla beszélni, még úgy is, ha a hatalmas sikerről, és a kulturális hatásokról egyetlen szót sem ejtek. Rögtön az első felirat ad egyfajta különleges, mitikus alaphangulatot ennek az űrmesének, ami igazán csak rá jellemző. Aztán megszólal John Williams örökérvényű, felejthetetlen, közismert zenéje. Meggyőződésem, hogy enélkül a zene nélkül sosem vált volna akkora sikerré, pláne nem kultusszá a Csillagok háborúja. Nemcsak aláfesti a jeleneteket, bár az akcióknál erre is tökéletes, hanem egy olyan mélységét fejezi ki a történetnek, ami egyébként nem is lenne érzékelhető, gondolok itt például Luke és a naplemente legendás jelenetére. Lucas rengeteg nagyszerű ötlete közül az egyik legjobb az volt, hogy klasszikus hangzást szeretett volna a filmjének, nem pedig az akkoriban divatos zenei irányzatokat próbálta követni. Ennek eredményeképpen lett a Csillagok háborúja igazán kortalan alkotás, nem pedig a számtalan felújítás következtében.

A siker záloga sokak szerint a még sosem látott trükköknek volt köszönhető. És valóban már az első jelenet lenyűgöző mind a mai napig, ahogyan az a hatalmas csillagromboló hosszasan végigúszik a képen. Az ILM technikusai ilyen szempontból forradalmárok, igazi úttörők voltak, a Csillagok háborúját megelőzően nem lehet olyan filmet mondani, amiben ennyire jó trükköket láthattunk volna. Az űrhajók aprólékosan kidolgozott makettek, amitől valóságosabbnak hatnak, sok mai számítógéppel készült „csodánál”. Kiskoromban én 100%-ig meg voltam győződve róla, hogy a filmesek kimentek az űrbe forgatni, és ezek a jelenetek mind ott készültek. A végső, nagy csata a Halálcsillag felrobbantása egyszerre látványos és izgalmas, monumentális lezárása a történetnek. Amit mindig is imádtam a Csillagok háborújában, azok a hangeffektek: sorolhatnám reggeltől estig, a lézerpuska lövésétől, a fénykard hangján keresztül, Chewbacca üvöltésén át Darth Vader szuszogásáig, nekem mégis az örök kedvencem a birodalmi vadászgépek üvöltésszerű elsuhanása marad. Ma már nem tudjuk elképzelni, mennyire újszerűek voltak akkoriban ezek a trükk felvételek, de szerencsére nem váltak porossá, vagy gagyivá, épp ellenkezőleg: tökéletes egyensúlyban volt még a trükkök és a történet egymással.

Maga a sztori archetípusokból építkezik, egy archetipikus történetre, nem véletlen a sok párhuzam A Gyűrűk Urával. A szegény fiú a bölcs mesterrel útnak indul, hogy megmentse a hercegnőt a gonosz karmai közül, mely során humoros és vagány segítőtársakra akad. Ez a nem túl eredeti, de örökké működőképes alaptörténet. Mark Hamill kissé halovány Luke-ként, nem igazán tudja kifejezni az érzelmeit, még akkor se, amikor szükség lenne rá. Nem érezzük benne sem az eljövendő nagy harcost, sem az ügyes pilótát. Carrie Fisher már egy fokkal jobb az akaratos, nagyszájú Leia szerepében, de nála azért sokkal vonzóbb színésznőt is választhattak volna. Alec Guiness ellenben tökéletes az Erő idős mesterének szerepében, finom visszafogottsággal, nagyfokú méltósággal és a kellő komolysággal alakítja a karaktert. Halála a filmtörténet legemlékezetesebb haláljelenetei közé tartozik. Az a mosoly, ami megjelenik az arcán, John Williams gyönyörű zenei aláfestésével valami felejthetlen.

Harrison Ford szintén kiváló ebben a „humphreybogartos”, cinikusnak tűnő, aranyszívű zsivány szerepkörben. Figurájára nagy szükség van a sztoriban, hogy egy kicsit eltávolodjunk néha a naiv alapoktól, egy ilyen beszólogatós, vagány irányba. Ford pedig végtelenül sármos és csibészes Han Solo-ként, üde színfoltja a filmnek. Gyerekként egyébként nagyon nem kedveltem őt, mert elhittem neki, hogy „csak a pénz érdekli”, és mert folyton morgott. De azt a jelenetet már akkor is nagyon bírtam, amikor Greedo lelövése után odahajít egy érmét a csaposnak, majd lazán odaveti, hogy: „A takarítóknak”. Kétségtelenül a filmtörténet egyik legmenőbb jelenete. És ha már Greedo lelövésénél tartunk, maradjunk annyiban, hogy Han Solo lőtt először, és egyedül. Han Solo nem az a típus, aki lehetőséget ad arra, hogy lelőjék, aki hagyja, hogy provokálják, hanem olyan, aki megelőzi a bajt, és ő lő először, ha arról van szó. Ráadásul hihetetlen gagyin néz ki a felújított változatokban, ahogy „elhajol” a lézer elől.

Nem lehet még elmenni természetesen Darth Vader mellett sem, aki szintén bemasírozott a filmtörténetbe, mint minden idők egyik legemlékezetesebb gonosztevője. A tetőtől talpig fekete ruha, a félelmetesen egyedi sisak, a lobogó köpeny, az örökös szuszogás és a fémes szerkezetek kiismerhetetlenül titokzatossá teszik, mégis örökre beleég a memóriánkba. Ehhez hozzájárul még az eredeti változatban James Earl Jones hangja, amiből sugárzott az embertelen gonoszság, párosulva egyfajta eleganciával, és mégis gépiesnek tűnt az egész. Ezt a bravúrt igazán egyetlen szinkronszínész sem tudta itthon megközelíteni, bár kétségkívül nagyon magasra tette Jones a mércét. Vader legemlékezetesebb jelenetei közé tartozik mindjárt a megjelenése, de említhető még az SS tisztekre hajazó Birodalmi tisztek egyikének megfenyítése is. Érdekes egyébként, hogy ’70-es években még mennyire benne volt a köztudatban a második világháború: ebben az űrmesében ez nemcsak a Birodalmon érződik, de a fegyverek külsején ugyanúgy, mint a csatajeleneteken, amelyeket Lucas második világháborús felvételekről mintázott.

Közhelyszámba megy, de a siker fontos összetevője volt az is, hogy Lucas egy teljesen új, saját világot teremtett, csak rá jellemző figurákkal (gondolok itt például Mos Eisley-ra!), és szabályrendszerekkel. Nagyon kreatív ötletek mentén, fantasztikus díszletek között folyik a cselekmény, a nézők egyik ámulatból a másikba esnek, mindennek pedig a legnagyobb érdeme, hogy az elszállt mesevilág a film után is bennünk marad egyfajta valóságérzetként. Tegye fel a kezét, aki nem próbálta még az Erő segítségével megmozdítani a tévé távirányítóját!

Senki?

Köszönöm!

A történet az eltelt majdnem 35 év ellenére is nagyon mozgalmas és pörgős, tele fordulatokkal, és izgalmakkal. Emlékszem, hogy régebben, mikor már nagyon sokadszorra láttam a filmet, kifejezetten untam 3PO és R2 bóklászását a sivatagban, amíg nem találkoznak Obi-Wannal. Ráadásul 3PO kifejezetten idegesítő volt számomra, ahogy egyfolytában hülyeségeket beszélt, és vénasszonyosan kárálta a másik droidot. Mára ez az ellenszenv teljesen elmúlt, egy jópofa, humoros mellékszereplőt a helyén kell kezelni, gyermekkorban pedig még túl komolyan vettem őt.

A befejezés pedig csodálatosan teszi fel a pontot az i-re. A hiperlátványos űrcsata, és a nagy izgalmak után, John Williams fantasztikusan ünnepélyes zenéjére kitüntetik hőseinket, akik nem bírják ki mosolygás nélkül a ceremóniát, természetesen Han Solo sem hazudtolja meg önmagát.

Persze, azért ne menjünk el szó nélkül a gagyiságok mellett sem: „Droidok lehettek” mutatja fel a kör alakú valamicsodát az egyik rohamosztagos. Az mi? És milyen része a droidnak? Honnan esett le? És ebből miért 100%, hogy droidok lehettek? Vagy ott van a hulladékzúzóban játszódó jelenet azzal a szörnnyel, aki a bokáig érő(!) vízben képes eltüntetni Luke-ot. De ide sorolható még a fénykardpárbaj is, Vader és Obi Van között; ősellenségek monumentális összecsapása helyett, inkább mintha két nyugdíjas lassú, barátságos küzdelme folyna, akik inkább beszélgetnek, semmint vívnak. Viszont tény, hogy ilyen jellegű hiba sokkal több kéne, hogy előforduljon egy ennyire régi filmnél. A kedvenc bakim a filmben egyértelműen az, amikor szegény rohamosztagos beveri a fejét. Az angol változatokban ennek még hangja is van, amin igazán jókat szoktam kacarászni.

 

Most az eredeti ősváltozathoz volt szerencsém, ráadásul az első magyar szinkronnal, amit 1984-ben készítettek a Pannónia Filmstúdióban a Magyar Televízió megbízásából. Mivel ez így már önmagában egy érdekes, kultúrtörténeti dolog, ezért mindenképpen érdemes pár szót szólnom róla. Darth Vader hangját Kristóf Tibor kölcsönözte ebben a verzióban, aki alapvetően tökéletesen lenne az ilyen jellegű szerepekre, nem véltetlen, hogy később ő lett a Tini Nindzsából Zúzó magyar megszólaltatója. Mégis elmarad James Earl Jones-tól, ugyanis hiányzik belőle az a mélyről jövő gonoszság, ami a karaktert jellemzi. Később a ’95-ös videokiadásban a három rész alatt végig Hollósi Frigyes vette át a szerepet, aki pont ezt a fajta gonoszságot reprezentálta kiválóan, de ő meg az eleganciának volt híján. Luke Skywalker Kassai Károly hangján szólal meg, akit leginkább Bruce Lee és Jackie Chan filmekből ismerhetünk, és így nagyon furcsa választásnak tűnhet, de annyira nem vészes, bár nem is a legjobb. Később Stohl András már sokkal ütősebb választásnak bizonyult, de tény, hogy az amúgy több mint kiváló szinkronszínész sem volt épp az igazi. Ellenben Csernák János, aki később Harrison Ford állandó magyar megszemélyesítőjévé avanzsált, talán itt a legkiválóbb Han Solo-ként, ugyanis ekkor még az ő hangja is olyan fiatal, mint maga a karakter. Szabó Ottót szintén megtartották a későbbiekben Obi-Wan Kenobinak, nem véletlenül, szintén ideális választás, legalább annyira jó, mint Alec Guinnes saját maga. A legjobb azonban mind közül Greedo hangja, Szokol Péter, akit teljesen egyedi hangeffekttel támogattak meg, szerény véleményem szerint jobb, mint az eredeti, vagy bármelyik későbbi magyar változat. Szatmári István szintén remek C-3PO-ként,  R2-D2 pedig még mindig a legdurvább arc, akinek minden egyes szavát ki kell sípolni. Schéry András írta a kiváló magyar szöveget, amin később se sokat változtattak, de vannak benne olyan érdekes tipikusan a régi ’80-as évekre jellemző szófordulatok, főleg Han Solo-tól, amiket ma már nem is tudom, mit jelentenek. Például Han ezt kérdezi Luke-tól: „Hol szedted össze ezt a vén salabaktert?” Természetesen hibák szintúgy előfordulnak a régi szinkronban, bármennyire is az aranykor közepén készült, például a végső csatánál Kristóf Tibor pont a lövés előtt kérdezi meg, hogy „mi volt ez?”. Érdekesség, hogy Magyarországon 1984 karácsonyán vetítették le a filmet, ami valószínűleg nézőcsúcsokat dönthetett, és aki csak tehette, felvette videóra. Később a Guild Video tette kölcsönözhetővé ezzel a szinkronnal a Csillagok háborúját, de szerintem az emberek többségének ma már az egységes ’95-ös, vagy a nagyon hasonló ’97-es változat csenghet ismerősebben.


Mostanában közismerten elterjedt az a megállapítás, hogy George Lucas rossz rendező. Mert hát egyedül a Csillagok háborúját csinálta, meg a sokkal gyengébb, új trilógiát. Lucas a ’70-es éveket megújító hollywoodi fenegyerekek közé tartozott. Ez egy olyan társaság volt, ahova olyan gyenge, filmtörténeti szempontból teljesen jelentéktelen alkotók tartoztak, mint Steven Spielberg, Martin Scorsese, vagy éppen Francis Ford Coppola, akik együttesen, alapjaiban változtatták meg a filmgyártást az egész világon. Munkáik közül egyértelműen és messze a Csillagok háborúja a legjelentősebb, a legnagyobb hatású darab. A ’80-as évektől kezdve az alkotók egyre inkább a fiatalabb, a tinédzserkorosztályt igyekeztek megszólítani az igazán nagysikerű darabjaikkal, amelyek egyre látványosabb és látványosabb trükköket kínáltak. Manapság még mindig ezt a tendenciát figyelhetjük meg, így közvetve a Csillagok háborúját tehetjük a felelőssé a mai blockbusterek miatt. Lucas pedig kicsit úgy járt, mint Coppola A keresztapával; elsőre sikerült minden szempontból – bár emberfeletti erőfeszítésekkel, és hatalmas szerencsével – tökéleteset alkotnia, amit esélye sem lehetett megismételni. A különbség csupán annyi, hogy Coppola készített még 1-2 elég jó filmet (Apokalipszis most, Dracula), míg Lucas inkább visszavonult. Ha nem ekkora siker a Star Wars, elképzelhető, hogy nagyszerű filmeket láthattunk volna még Lucastól, de ezt már sose tudjuk meg. Mindenesetre egyetlen „nemstarwars” filmje az American Graffiti egy a maga nemében tökéletes, fiatalos, humoros, nosztalgikus, nagyon kellemes kis mozi, remek zenékkel. A Csillagok háborúja univerzumot pedig egymaga találta ki, és rendezte meg minden idők egyik legnagyobb hatású, legsikeresebb filmjét. Ilyet pedig csak gyenge rendezők tudnak, összehozni, igazi zsenik sosem. És akkor most tegyük félre azt, hogy Lucas azóta átállt a sötét oldalra, és épp azzá vált, ami ellen fiatalon még olyan vehemensen harcolt.

A Csillagok háborúja eredeti változatát nézve, én hálás vagyok neki kiskorom nagy élményeiért, és hogy ilyenkor nosztalgiából visszanézhetem a már rengetegszer látott alkotást, így visszatérve gyermekkorom réges-régi, messzi-messzi galaxisába…

(A VHS borítók és a Chewbacca figura a http://www.starwarsklub.hu/-ról származnak, nagy köszönet értük!)

A bejegyzés trackback címe:

https://santinofilm.blog.hu/api/trackback/id/tr173264061

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Jedi vagyok videó 2011.09.29. 08:15:09

A Szertár szerkesztője Zsíros László Róbert is felvállalta a jediséget, persze csak ismeretterjesztő jelleggel. A film végén szerepel, hogy a félreértések miatt ki kell jelenteniük, hogy a videó szórakoztató jelleggel készült és "nem buzdít a szám...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2011.10.06. 22:57:52

soha többet nem csinálok ilyet, elolvastam mind a négy bejegyzést, erre mire a válaszhoz értem volna, elfelejtettem mikre akartam reflektálni, úgyhogy elolvastam még egyszer :D

Szerintem a Csillagok Háborúja több mint film. MINDENKI emlékszik rá mikor látta először, márpedig ez egy pszichológiai beégés, amit nagyobb sokkhatásokkor letárol az agyunk, pl, mit csináltál két hete ilyenkor, valszeg nem tudod, mit csináltál 2001, szeptember 11-én? pöccre indul az agyad.

És megfigyeltem, hogy arra MINDENKI emlékszik hogy és miként látta először a Star Wars-t

Én is 9-10 évesen láttam, csak nem 2000 környékén, hanem 1990-ben :P tombolt a VHS korszak, a hangalámondásos fosok, amikből én hálaisten kimaradtam, a Jedit pl így láttam. Amikor szaladgáltam az első szinkronok után, az uncsitesóm azt mondta, az első szinkron az a gyökér volt, aki érzelemmentesen felmondta a szöveget.

A Csillagok Háborújáról egyébként egy werkfilmet láttam, természetesen a Hoth csatáról, hogy honnét vette Lucas az ötletet a lépegetők megalkotásához. Na mondom, ezt a filmet nekem látnom kell. Azt talán mondanom se kell, hogy akkoriban még vért pisálhatott az ember, hogy megszerezzen bármit a Magyar egy szünetjelén kívül, és a HBO is csak 4 órás műsort adott.

De a suliban volt egy srác, akinek kőgazdag szülei voltak és mivel akkoriban haverok voltunk hát odaadta. Mindhárom filmet egyszerre asszem, és emlékszem rá, hogy kétségbeesve vettem ki a videoból a kazit, mert a negyedik részt tettem be először, aztán persze rájöttem, hogyha csak három van, akkor mégsem véletlenül mondta agyerek, hogy ezzel kezdjem.

a kazetta nem nálam járt először, ezt a rongyosra gyúrt szalag és a pocsék kép bizonyította, mégis később ez egy olyan nosztalgiafaktorrá nőtte ki magát bennem, ami miatt a felújított verziók képeit egyszerűen nem bírom megszokni.

A másik. A TRILÓGIA neve a Csillagok Háborúja, mégis ez szinte egyé vált az első résszel, és senki nem Új reményként hivatkozik rá, pedig AZ a címe. Még TE se. A második részre sem úgy hivatkoznak, Csillagok Háborúja - A Birodalom Visszavág, az A Birodalom Visszavág.

Vagyis Csillagok Háborúján sokan csak ezt a filmet értik, és talán nem véletlenül, sokáig azt gondoltam, nekem a II. rész a kedvencem, de tényleg igaz, hogy az nagyon szétesik a remeke felütés után, kurvagyorsan unalmas lesz, és lóg a vége a levegőben. Volt, hogy azt úgy néztem végig, hogy csak Vader jeleneteit néztem, a többit elpörgettem mert egyszerűen unatkoztam rajtuk.

Azonban sosem lettem nagy SW fan, megnézni megnéztem, tetszett, de pl. az Indiana Jones vagy a Vissza a Jövőbe sokkal jobban tetszett.

No persze kapásból tudnék legalább 4-5 olyan emberkét mondani a környezetemben, akik ide okosabb dolgokat írnának, de azt tudom, hogy Lucas legjobb ötletei nem Lucastól származnak, hanem pl. a nejétől, vagy - asszem Kasdan-tól aki a tesztvetítésen felvetette, mi lenne, ha megdöntenék a feliratot, mert annyi film kezdődött már felfele scrollozással, szóval Lucas korántsem az a iszonyat kreatív ürge, viszont ebből látszik, milyen remekül építette be barátai ötleteit a filmbe, vagyis felismerte, hogy ide több ötlet kell, minta mit egymaga ki tud találni.

A trükkök terén igazad van, 1977-es az első film, még 10 évvel később is kijöttek ennél sokkal gagyibb fosok, amikre azért költöttek. Egyébiránt én Lucas helyében az előzmény trilógiát is makettekkel csináltam volna meg, hogy egységesebb képet kapjunk. Az X-szárnyúak, vagy a lépegetők, a Halálcsillag mind mind aprólékos, már már művészi munka.

Az már egy komplexebb vita lehetne, hogy Lucas származása révén a II. VH-t vette alapul, vagy tényleg olvasta a GYU-t (kinézem belőle simán) és azt gondolta kicsit változtat, és beteszi az űrbe. Mindenesetre alapos munkát végzett, mert sem egyik, sem másik nem fedezhető fel benne túlzottan, talán csak a Birodalmi tisztet túlontúl nácis egyenruhája, de lehet ez is csak belemagyarázás.

A színészekről sosem volt nagyon rossz véleményem, egyértelmű, hogy azért no nam-ek, mert valahol kellett spórolni, állítólag Ford úgy ácsolt valami ereszt, amikor Lucas megkérdezte, hogy akarna-e valami mellékszerepet a filmjében. Szerintem mindegyik jó, igazából az az egy baj van vele, hogy sem Hamill, sem Fisher nem vitte aztán sokra, csak Ford.

Nah, erről az elhajolásról meg én nem tudok sokat. Annyit tudok, hogy ez valami ősi axióma az SW fanok között vajon ki lőtt először. Kb. minthogy Deckard replkiáns e vagy sem. :D

Darth Vader-t hárman formálták meg (David Prowse aki mászkált benne, 5000 hufért adott autogrammot egyszer a HC-n, úgyhogy inkább kihagytam, meg a csóka, aki megjelenik amikor elhúzzák a sisakot a fejéről), mégis sokan Jones-al azonosítják, én még SOHA nem hallottam angolul a filmet, ideje lenne már. És gondolj hülyének, de én egész végig azt hittem, hogy Vader egy robot, mert nem tudtam elképzelni, miért néz ki így a feje, miért lélegez így, és a katonák akik fehérben voltak, azok is robotok.

Számomra C3PO még mindig egy idegesítő baromállat és Jar-Jar-t elnézve úgy vélem Lucas érzi, hogy kellene egy vicces mellékalak, de jócskán átesik mindig a ló túlsó oldalára. Szóval nem vicces, idegesítő.

Na most nekem meglepő, hogy pont egy olyat hozol fel gagyiságnak, hogy a katonák kitalálják, Droidok Lehettek. Természetesen R2D2-ről esett le egy körgyűrű, ha találsz egy joystikot a sivatagban, talán te is rájössz, hogy egy konzol alkatrésze jól lehet sosem játszottál vele. Szerintem ilyesmit hibának beállítani, azért eléggé szőrözés.

A Hulladékzúzós rész szerintem nyomasztó, és egyértelmű, hogy alatta még van víz, de a sok szemét hátán lehet egyensúlyozni. Ezeke legyenek a legnagyobb "hibái" a filmnek.

A fénykardpárbajjal sem értek egyet, ettől meglepő az egész, nem azt kapod amit vársz, nehogy már itt ez gond legyen, a Kill Bill 2-ben meg "hát ettől jó Tarantino, hogy nem azt adja, mait vársz" meg is van, honnét lopta a Tékás a végső leszámolást.

Hol veri be a rohamosztagos a fejét - ez kb olyan hiba lehet, mint amikor a halott ork felnéz egy pillanatra a GYU-ban Boromir halálakor.

A magyar hangokról szólva, nekem tetszik Kristóf Tibor, talán ő a legjobb, de pl. Kránitz is tetszik, meg végső soron Hollóssy is csak ő megjárta azzal, hogy gyorsan zsinórban kellett szinkronizálnia.

Skywalker hangja nekem sokkal jobban tetszik itt, mint Stohl-al (igen, már az autóbalesete előtt sem tetszett a hangja, mint Luke Skywalker) és Jackie Chan-től simán el tudtam vonatkoztatni.

Nem tudod, hogy mi a salabakter? Tessék képezni magad kicsikét, én valahogy sokkal jobban szeretem amikor archaizálnak egy filmben, mintha teletömik idióta szlengekkel (süti! LOL) lehet mint író is gyűjtöm a szinonímákat, nem elcsépelt szavakat. A salabakter egy pejoratív kifejezés, olyanokra, akik egyesek szerint fitogtatják nem létező tudásukat. Amihez nem értenek, amihez papír kéne, Han Solo nem hisz az erőben, csak a fegyverében, humbugnak tartja az egészet, jobb szót nem is találhattak volna rá.

Kicsit olyan ez mintha egy orvosra azt mondják vajákos, vagy kuruzsló. Egyébként a kedvenc mondatom, csak azért kaptam föl a fejem rá :D

ööö, azt már lehet mondtam neked, hogy Norbi cikkével sok helyen nem értek egyet, azért Lucast olyan nevekkel emlegetni, mint Coppola, vagy Scorsese, de még csak Spielberggel enyhe túlzás. Véleményem szerint, Lucas meglátta a lehetőséget, és maximálisan kihasználta, mivel jó üzletember. Viszont ha tovább rendezget, tuti kiderült volna, hogy pocsék rendező, aki nem fenegyerek volt, csak éppen volt egy kis pénze, meg kapcsolatai, jókor volt jó helyen, aki a csúcson ki is szállt.

És azért Coppolának volt több jó filmjei is, Scorseseről nem is beszélve.

A Csillagok Háborúját NEM egymaga találta ki, hanem legalább a felét innen onnét kölcsönvette, viszont jól használta fel. Az pedig, hogy az bizonyosodott volna be, hogy jó, avagy rossz rendező-e aki egyszer belenyúlta lecsóba (mint pl. Tarantino, Boyle, vagy Ritchie) már örök homályban marad. Az viszont nem, hogy kurrrvára szereti a pízetet.

Santino89 · http://filmbook.blog.hu/ 2011.10.10. 12:09:03

Én se a 2000-es években láttam először, hanem 95-96 környékén valamikor. Viszont érdekes módon 2001-2002 környékén kölcsönkaptam valakitől az életlen, hangalámondásos verziókat, egy külön retroélmény volt azokkal megnézni.

Teljesen szándékosan nem használtam az Új remény-t mint címet, ugyanis nem ez a címe :D A moziban annak idején Csillagok háborújaként futott, Lucas csak egy későbbi moziforgalmazáskor tett alá egy (amúgy igencsak gyengécske) alcímet. Ha holnaptól mondjuk Coppola kitalálná, hogy a Keresztapa 1 címe Egy család története lenne, pont így leszarnám, és nem használnám soha. Mellesleg azon a verzión amit én néztem, és amiről írok, azon nyoma sem volt az Új remény feliratnak, miért is hozakodnék elő vele?

Ezt a baromságot a főkritikus írta az egyperces blogon. Most néztem végig a filmet nemrég, a Birodalom nem esik szét a felütés után. Soloék menekülése a Birodalom elől kurvaizgalmas, Yoda tanítása pedig nagyon érdekes és különleges, az egész Erő esszenciája itt jelenik meg. Ez pont akkora hülyeség, mintha azt mondanám a Labirintus szétesik, amikor Jennifer Connely bekerül a Labirintusba. A fenét esik szét, onnan indul be csak igazán. Mindemellett tény, hogy Vader jelenetei a legjobbak, de ez csak a film nagyszerűségét bizonyítja. Másrészt meg, ha egy 3 órás filmnek lazán elnézed, hogy lóg a vége, akkor a Birodalomnál egy ekkora csavar, ennyi izgalom után szerintem simán elnézhető, hogy nem varrnak el minden szálat.

Nekem meg az Indiana Jones az (legalábbis az első 3 rész)aminek sose voltam a rajongója (úgy mint a SW-nak, vagy a Vissza a jövőbe trilógiának) de azért nagyon szeretem mind a 3 részt.

Na most az rendben van, hogy Lucas a saját remek ötleteihez hagyta, hogy mások is hozzátegyenek. Biztos, hogy sok ilyen apróság volt, de azért ez így nagyon gyenge, mert az alap mégiscsak Lucas ötlete. Kasdan meg úgy tudom, csak a Birodalomtól működött közre.

Valamelyik mozimagazinban annak idején olvastam egy cikket, mennyi mindenben emlékeztet kísértetiesen a Gyűrűk ura a Star Warsra. Lucas tutira olvasta :)

Egyértelmű, hogy Solo lőtt először, ezen kár vitázni, csak Lucas beleújított később balga módon. Erre kár is több szót vesztegetni.

Mindenképpen nézd meg angolul! Ha nem is hallottad még Darth Vadert eredetiben, akkor nem is láttad még igazán a filmet.

Nem tudom, sokadszori megnézésre már elég vicces volt ez a jelenet, pláne, hogy egy sima körvalamiről van szó, ami bármi lehet, nem egy olyan kidolgozott cucc, mint egy joystick. A hulladékzúzós ötleted viszont tetszik. Nekem eszembe se jutott volna, hogy a szemeten állnak és azalatt még van valami. Ez jó. Tetszik!

Itt szó sincs róla, hogy Lucas nem azt adta, amit vártunk. Csak annyi, hogy ennyi idő után ez a küzdelem már nagyon elavult. Akkor se volt valami nagy szám, bármelyik Zorro filmben látsz sokkal jobbat. Az volt a különleges benne, hogy FÉNYkarddal vívtak, meg persze Obi Wan halála.

Amikor Luke-ék a hulladékzúzóban vannak, a robotok meg egy szobában, és berohamoznak a birodalmi rohamosztagosok. C3PO pedig mondja nekik, hogy merre mentek. Na a bejövetelnél jobb oldalon csúnyán beveri az egyik a fejét. Angolul nézd, úgy poénosabb.

Salabakter ügyben köszönöm a kimerítő értelmezést :D

Sokat olvastam már erről Új Hollywood fenegyerekeire sok helyen hivatkoznak, és ezek minden esetben ők voltak. Nem mellesleg a többi alkotó közül senki sem hozott létre egy olyan egyedi mítoszvilágot, mint Lucas. Lucas nem lehetőséget látott meg, hanem lehetőséget álmodott, vagy teremtett. Ahogy tetszik.
Már miért lenne tuti, hogy pocsék rendező? Az egyik filmje, az American Graffiti máig az egyik legjobb tinifilm, ami valaha készült, a másik filmje pedig a filmtörténet egyik legnagyobb hatású sztorija. Ezek után miért lenne tuti? Pláne, hogy olyan emberekkel volt közeli kapcsolatban, mint Coppola, vagy Spielberg. Két kurvajó film után, úgy hogy a legfelsőbb körökbe tartozott (magyar sajátosság, hogy csak a kapcsolatok számítanak, de valójában bizonyítani is kell ahhoz, hogy kapcsolataid legyenek) ez elég hülye feltételezés. És rosszindulatú is.

Egyébként meg ez is az ő nagyságát bizonyítja, hogy mások remek ötleteit is beépítette, ezzel nincs baj. A feleség segített ebben, a hangmérnök abban, de mind csak Lucas vízióját támogatta. Az érvelésed már csak azért sem állja meg a helyét, mert az általad felsorolt egyszer sikeres rendezők, nem egyszer nyúltak bele a lecsóba:

Tarantino: Kutyaszorítóban, Kill Bill, Becstelen brigantyk
Boyle: 28 nappal később, 127 óra
Ritchie: Blöff, Sherlock Holmes (most hogy kiheverte Madonnát még szerintem sok jóra számíthatunk tőle)

Lucas nagyvállalat lett, egy multi, pont az, ami ellen harcolt. Erre írtam, hogy átállt a sötét oldalra. A pízt tényleg szereti.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2011.10.11. 11:04:36

Ezt az Új reményes dolgot sose értettem. Akkor ezért, ezer hála érte. Én is egyébként gagyi címnek gondolom, legalábbis sokkal semmit mondóbb mint a másik két rész címe, akkor ezek szerint Lucas csak egy filmben gondolkodott eredetileg.

Keresztapa - egy család története :D brrr, nagy jövőd lenne, filmcímgyárosoknál, nem?

Ezt a baromságot nem tőle olvastam először, és mielőtt bármit olvastam volna, bennem is kialakult ilyen unalom érzet, de erről majd ott helyben. Alapvetően azzal van a gond, hogy Lucas marha nagyra teszi az elején a lécet, és hiányzik a katarzis a végéről.

Akkor lehet nem Kasdan volt, de ezt olvastam valahol, hogy az konkrétan nem az ő ötlete volt.

"Nem tudom, sokadszori megnézésre már elég vicces volt ez a jelenet, pláne, hogy egy sima körvalamiről van szó, ami bármi lehet, nem egy olyan kidolgozott cucc, mint egy joystick."

szerintem csak beindult az agyad, amikor nagyon pihent az ember, és teljesen normális dolgokon is szarrá tudja röhögni magát, lehet hogy egy tömítőgyűrű volt :D

Oké, Lucas teremtett egy gazdag fantáziavilágot, mégis Coppola Keresztapáját istenítik sokkal többen, - mondván az komoly, még ha jól tudom te is. Azt el is ismerte, még az Akadémia is, pedig ők aztán igazán tudják :D

Akkor rosszindulatú vagyok. Nekem a Graffiti egyáltalán nem tetszett annyira, nem tartom egy top filmnek, etalonnak, semminek. Olyan film, amihez amerikainak, vagy legalább a 70-es években kellett volna élnem, hogy jobban tudjam értékelni. És ne feledjük a THX akármennyit, amelyről elég sokan azt nyilatkozzák, inkább ügyes átemelés, mint meghatározó vizsgafilm lenne. De akkor finomítok, nem tuti, de elképzelhető, hogy kiderült volna, lásd a Jacksonos párhuzamot, - és hidd el nála is sokan istenítik a Hullajót meg a King Kongot is.

"Tarantino: Kutyaszorítóban, Kill Bill, Becstelen brigantyk"

szerintem a Kutyaszorítóbant inkább tarantino fanok szeretik, a Brigantyk meg azért lett jobb, mert előtte volt a Halálbiztos, de jó legyen

"Boyle: 28 nappal később, 127 óra"

azét a 127 órával még várjunk, kell néhány év, hogy kiderüljön nem e úgy emlegetik továbbra is, a Trainspotting rendezőjétől, a 28 nappal később nekem tetszett nagyon, de sokan fikázzák, és azért nem ért el vele akkor sikert mint az első filmjével

"Ritchie: Blöff, Sherlock Holmes (most hogy kiheverte Madonnát még szerintem sok jóra számíthatunk tőle)"

SH-t nagyon durván támadják ám, engem kajakra meglepett, mert én tűkön ülve várom a második részt, csak kár, hogy nem Pitt lesz Moriarty, szóval azért mert ÉN felbecsültem, nagyon sokan fikázzák hogy milyen egy fos

ezzel arra akartam utalni, hogy nagyon nehéz átugrani a saját maguk által felállított mércét, nem mondtam azt, nem készítettek pár kellemes filmet azután is

Santino89 · http://filmbook.blog.hu/ 2011.10.11. 12:55:23

Ezért jó, hogy ilyen bő nyállal kommentelünk, kurvasokmindent tanulunk egymástól, ami sima beszélgetésekkor sosem jönne elő. Én megtudtam mi az a salabakter, te meg, hogy mi ez az Új remény.

Egy család története - igyekeztem az új reményhez méltóan gagyi címet kitalálni hirtelen, szerintem sikerült. Amúgy több helyen is olvastam, hogy amikor a Birodalom visszavágot nézték meg a moziban, egy csomóan felhördültek, amikor ismét megjelent a Star Wars felirat, hogy már megint?? :D

Katarzis tényleg nincs a végén. Csak egy akkora csavar, hogy leesik az állad, mindenért kárpótol, és alig várod, hogy megnézd a Jedit.

Az Akadémiát most hagyjuk, a szememben egyre kevésbé releváns a véleményük. A Keresztapát kétségtelenül sokkal jobb filmnek tartom, mint a Csillagok háborúját, de TÉNY, hogy a SW-nak sokkal, de sokkal nagyobb hatása volt az egész kultúrára.

Nekem az American Graffiti tökéletesen megidézte azt a 60-as évek eleji amerikai világot, amelyben sosem éltem, de a filmnek köszönhetően mégis mély nosztalgiát éreztem iránta. Valóban nem egy hatalmas film, szimplán csak jó. És kategóriáján belül egyértelműen újító volt, és nem mellesleg a legjobb is.

THX 1138-at nem láttam, nem is érdekel túlzottan, az maradjon meg az elvakult SW fanatikusoknak. Jackson Hullajója sztem hullaszar volt, a King Kong a témája miatt bejövős, de a GYU betegségeit hordozza magában.

Csak azért veséztem ki így a rendezőket, mert nem épp a Wachowskikról van szó, akiknek valóban EGY zseniális filmjük volt, és kiderült, hogy ennyi is volt bennük.
Mellesleg pont három olyan rendezőt választottál, akiket nagyon szeretek. A Sherlock Holmes szerintem ütős lett, és el tudnám képzelni, hogy a folytatás is lesz ilyen jó.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2011.10.12. 08:46:19

Igen, ezért is szeretem az informatívabb kritikáidat/elemzéseidet, régebben mindig úgy kérdezgettem weboldalakon, manapság elég megtalálni a filmőrültek honlapjait. Alap hogy felmegyek a Filmkatalógusra, de amikor 5 oldalon keresztül anyázzák egymást az emberek az nagyon fárasztó tud lenni, oda nagyon kéne valami moderátor, csak gondolom nincs rá píz.

"Csak azért veséztem ki így a rendezőket, mert nem épp a Wachowskikról van szó, akiknek valóban EGY zseniális filmjük volt, és kiderült, hogy ennyi is volt bennük."

távol álljon tőlem, hogy egy átoperált díszbuzit védjek, deee azért a Fülledtség is egészen kellemes mozi, és én ezen a Speedraceren is egész jól elszórakoztam, csak az a film megelőzte a korát. Kétségtelen tény, hogy a Forradalmak a mélypont ott.

Az SH nekem is bejött - pedig az eredeti Brett sorozatot is imádom ám, de mégis el tudtam vonatkoztatni, és remélem jó lesz a második rész is, mert tervezek rá moziba menni rája.

Madnezz · http://sorfigyelo.blog.hu 2017.08.04. 01:35:58

A Corvinban láttam a bemutató első hetén. A zenéjét, azaz annak béna diszkós feldolgozását rendszeresen adta a rádió és imádtam. A lényeg viszont, hogy Han lőtt először és totál kiborított. Szegény Greedo csak oda akarta kísérni Jabbához, akinek a cuccát kiszórta az űrbe, szóval jogos a dolog. Erre lelövi a szerencsétlent, mint egy kutyát. Bevallom fostam egy darabig a karaktertől és megijedtem, hogy vele mennek Kenobiék, azt hittem majd őket is kiszórja az űrbe, mint a csempészárut. :D
süti beállítások módosítása