Santino89 2010.05.23. 23:55

Szebb holnap

Ennek az írásnak a szerző által feljavított, kiegészített változatát megtalálhatjátok a FILMBOOK.blog.hu-n!

A ’80-as évek közepén a hongkongi akciófilmek már több mint egy évtizede a harcművészetről szóltak, ami a legnépszerűbb filmes importcikkük is volt egyben. A lövöldözést megtartották az amerikaiaknak. Aztán John Woo, egy középszerűnek tartott rendező elkészítette a Szebb holnapot. Nehéz ennek a filmnek a hatásáról írni. Az egy elhanyagolható dolog a mi szempontunkból, hogy öltözködési divatot teremtett előbb a hongkongi fiatalok, majd Tarantino hőseinek körében. Az már érdekesebb, hogy létrejött a heroic bloodshed műfaj, mely jelentősen megváltoztatta a hongkongi akciómozikat a ’90-es évek elejéig. Olyan gyöngyszemek jöhettek létre, mint például A bérgyilkos, vagy a Fegyverek istene, amik aztán később az USA-ban is nagyon népszerűek lettek, és komoly hatást váltottak ki az amerikai filmekre és nem csak azért, mert néhány jelentősebb rendezőt is meghívtak Hollywoodba, hanem mert olyan elismert filmkészítők, mint Tarantino, Rodriguez, vagy éppen Tony Scott rengeteg mindent átvettek a hongkongiaktól. Miattuk az amerikai közönség is megismerte és megszerette ezeket a hongkongi akciókat. Nálunk ezek a filmek gyakorlatilag teljesen ismeretlenek; egyszer valamelyik Titanic fesztiválon vetítettek le párat különösebb visszhang nélkül, majd kb 10 évvel ezelőtt az RTL klub is leadott két filmet egy késői időpontban. Még így is nagyon lekéstünk róluk, mire fű alatt ideértek, már nem sok újat tudtak nekünk nyújtani. Jómagam 2003-ban a mára megboldogult Cinema magazinban olvastam egy cikket az ilyesfajta hongkongi filmekről, egy tervezett dvd sorozat kapcsán. Nagyon felkeltette az érdeklődésemet, azonban sajnálatos módon épp a legjobb filmeknél akadt el a sorozat. Évekkel később aztán váratlanul megjelent két klasszikus 990 ft-ért, tele is volt velük az összes multi. Végül öt évvel a kiadások megkezdése után kiadták a Szebb holnap 1-2-t is egy teljesen másik sorozat tagjaként. Közben mindenféle reklám nélkül az RTL és a film+ is levetítette őket párszor, de nemigen tűnhettek fel senkinek a sok B kategóriás szemét társaságában. Tehát a magyar közönségnek esélye sem volt igazán ezekre a filmekre, kivéve azoknak akiknek valamelyik filmes folyóiraton véletlenül megakadt a szemük. Más szóval itthon a heroic bloodshed nem egy elismert, de még csak nem is ismert műfaj.

De mi is ennek a műfajnak a jellemzői? Gyakorlatilag annyi, hogy Chow Yun Fat két pisztollyal a kezében, lassított felvételben lövöldözik. Chow Yun Fat pedig nem más, mint a korszak emblematikus filmsztárja, aki a Szebb holnapot megelőzően romantikus tévésorozatokban pocsékolta a tehetségét. Karrierje során renget különböző szerepet alakíthatott a nyomorék gengsztertől a szuperzsarun át egészen tragikus bérgyilkosig, és mindegyik filmben megállta a helyét. A „hősi vérfürdő” további jellemzőit gyakorlatilag magába foglalja a műfaji meghatározás; rendkívül véres, túlzóan brutális filmekkel van dolgunk, amelyekben lassítva spriccel a golyó szaggatta emberi testekből a vér. A főszereplők mégis romantikus hősök, amerikai társaikkal ellentétben nem a pénz mozgatja őket, hanem az érzelmek, a régimódi erkölcsök vezérlik tetteiket. Elveik vannak, ezzel pedig közeli rokonságot mutatnak a film noir kiábrándult szereplőivel. Mindemellett általában sebezhetetlenek is. A heroic bloodshed filmjeiben a régi kung fu mozik ütéseinek-rúgásainak feleltethetőek meg a lövöldözések. És mégis... hiába a sebezhetetlenség: a főhősök a megfelelő dramaturgiai pillanatban, rendkívül drámai módon könnyek közepette halnak meg, épp ezért nem szabad bármiféle realizmust számon kéri ezeken a hongkongi filmeken, ez ugyanis itt csupán sokadlagos szempont. A hangsúly a hihetetlenül dinamikus látványvilág és az érzelmek felé tolódik. Olyan dolgok, mint például a dialógusok, vagy a megfelelően kidolgozott forgatókönyv… nos ezek itt egyáltalán nem számítanak.
A Szebb holnap teremtette meg ezt a különleges műfajt.
A film kezdéséből inkább vígjátékra következtethetnénk: A pénzhamisítók vidám élete. Akár ez is lehetne a cím. Egy eredeti és ikonikus beállításra azért itt is futotta: Chow Yun Fat egy lángoló bankjegyről gyújtja meg a cigarettáját. Kibaszott cool a srác. És akkor az öltözködéséről még nem is beszéltem. Feltűnő hasonlóságot mutat az ugyanabban az évben bemutatott Stallone féle Cobra megjelenésével: pilótaszemüveg, hosszú szürke kabát, és fogpiszkáló a száj szélén. Nem tudom, ki lophatta kitől, de mindenesetre érdekes egybeesés. Amire még felfigyelhetünk az a zene. A Szebb holnapnak nagyon hatásos, lendületes és drámai zenéje van. Ugyanis a drámai vonulat is megjelenik, amikor a történet másik főhőse, Ho meglátogatja beteg apját a kórházban, aki arra kéri, hagyjon fel bűnöző életmódjával, mert könnyen összetűzésbe kerülhet a rendőrakadémián frissen végzett öccsével.
Ho ezt egy nagyon melankolikus jelenetben el is mondja társának, aki egy monológban elmesél a sztorit bűnözői pályafutásuk kezdetéről. Nem mellesleg ezt a történetet Woo egy későbbi filmjében, a Golyó a fejben újra feleleveníti. Ebben a jelenetben azonban minden tökéletes; a zene, a hangulat, és a színészi játék is. Apropó színészi játék… a hongkongi filmekben el kell fogadnunk, hogy az ő stílusuk kissé harsányabb, mint ahogy azt az amerikaiaknál megszokhattuk. Talán kissé a francia vígjátékokhoz tudnám mindezt hasonlítani, de valahogy mégis teljesen más az egész.
És el is érkeztünk egy hatalmas és tipikus amerikai sablonhoz: az utolsó balul sikerült akcióhoz. Ez a jelenet a többihez képest rövid és gyenge, még semmit nem érzékelhetünk Woo stílusából, viszont rögtön láthatunk egy remek kis thrillerbetétet, amikor is a maffia bérgyilkosa meglátogatja hősünk apját, és sógornőjét, akik szembeszállnak vele. Nagyon izgalmas, és szerencsére egyáltalán nem lóg ki a film egészéből. Európai szemünk számára az is meglepő lehet, ahogy a maffiózó a hölggyel bánik, ugyanis egyáltalán nem kíméli. Mindemellett ez a kulcsjelenete is a Szebb holnapnak. Az öreg meghal, és így fordul szembe Kit a testvérével.
Még ki sem heverhettük az eddig látottakat, elérkezünk a mozi egyik legcoolabb pillanatához, amikor a Chow Yun Fat alakította Mark rájön arra, hogy barátját elárulták. És ez még mind semmi ahhoz képest, ahogy bosszút áll. Gyakorlatilag ebben a jelenetben születik meg a heroic bloodshed, mint külön műfaj: az egyik pillanatban vidám kantopop zenét hallhatunk, mindenhol mosolygós embereket látunk… aztán minden belassul… és végre megtudjuk, milyen egy John Woo féle kőkemény akció. És hogy milyen? Nagyon cool, tele lassításokkal, duplapisztolyokkal és töméntelen mennyiségű vérrel. Ez a jelenet pedig a sok utánzat, illetve az azóta eltelt majdnem negyed évszázad ellenére a mai napig hatásos.
A cselekmény innentől kezdve egy kicsit felgyorsul, és bár még előfordulnak helyenként poénok, sokkal inkább a melankólia lengi be az egész filmet. Ilyen szomorú jelenet, amelyben a börtönből szabadult Ho-t megveri testvére a zuhogó esőben. Hasonlóan megrendítő erejű, amikor a bosszú miatt nyomorékká vált Mark újra találkozik Ho-val. Az, hogy Mark éppen eszik közben, pedig csak még emberibbé teszi a pillanatot. Woo-nak remek érzéke volt ezekhez a drámai jelenetekhez, nem csak az akciókhoz. Ha jobb forgatókönyvírókkal dolgozhatott volna lehet, hogy a világ legjobb filmjeivel ajándékoz meg minket.
A cselekmény hátralévő részében Ho próbál becsületes életet élni, miközben a maffia mindenáron vissza akarja rántani a bűnözésbe. Testvére Kit ezt nem hiszi el neki, ráadásul karrierista ambíciói őt is elég ellenszenves szereplővé teszik a szemünkben. Aztán Ho barátját, Markot brutálisan összeverik, lerombolják az új munkahelyét, és az öccsére is rálőnek, mert nem csatlakozik. Ezzel pedig elég nyilvánvalóan elérünk a végső nagy leszámoláshoz. Amely végeredményben korrekt, de a későbbi nagy Woo féle nagy finálékat (Szebb holnap 2, A bérgyilkos) meg se közelíti. Közben persze a drámára is szakít időt a mi jó rendezőnk, ami leginkább Chow Yun Fat hihetetlenül megrázó, kegyetlen és brutális halálában éri el a csúcspontját. És végül a gonosz persze megbűnhődik. Ho hátba lövi.
A Szebb holnapban a gonosz ugyanis nem attól gonosz, mert egy gengszter, hanem azért, mert teljesen gerinctelen, és nélkülöz bármiféle erkölcsöt. A rendőr sem szimpatikus nekünk, mert karrierjét előrébb tartja a családjánál. Így csak a mindenféle törvényen kívüli bűnözők maradhatnak erkölcsi példának, akik az örök értékeket (barátság, család) képviselik. Ezért válik a Szebb holnap is időtálló filmmé, hiába vannak benne következetlenségek és logikai bakik, hiába borzalmasan gyengék a párbeszédek, ha a főhősök szerethetőek, ha remek a zene, ha pergős a cselekmény, és nem utolsósorban ha a drámai jelenetek ennyire átélhetővé teszik az egészet. Bár azóta rengeteg hasonló film készült, amik esetleg látványosabbak és még szomorúabbak voltak, mégis mai napig a Szebb holnap a hongkongi mozi egyik csúcsteljesítménye. 

A bejegyzés trackback címe:

https://santinofilm.blog.hu/api/trackback/id/tr182026485

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sabata 2010.06.15. 12:05:49

Nagyon jó cikk lett! Örömmel olvastam a második részről szóló írást is, külön kiemelném, hogy nagyon tetszett, hogy a dvd kiadásokról is írtál néhány sort.
Annyit fűznék hozzá, hogy a Szebb holnap végén Shing-et Ho lövi le, és ehhez Kit-től kapja a pisztolyt. Remélem írsz majd a felejhető harmadik részről, Bérgyilkosról, Fegyverek istenéről, Golyó a fejbe, Full Contact, A vér nem válik vízzé filmekről is. Ha jól tudom ezek régebben az Akció mesterei című sorozatban ki lettek adva dvd-n.

Santino89 · http://filmbook.blog.hu/ 2010.06.15. 19:31:59

Hé barátom, itt van Sabata! :)
Örülök, hogy írtál, bevallom ez az kis irományt hónapokkal a film megtekintése után írtam.
ÉS igen ezekről a filmekről mind írni fogok, plusz a Lángoló börtön 1-2ről, és a Szellemharcosok 1-3-ról, és a City on Fire-ről.
És a Sabata első részéről is fogok egyszer, mert gyerekkori nagy élményeim közé tartozik, szóval mindenképp itt a helye ezen a blogon.

Sabata 2010.06.16. 11:44:55

Örömmel várom a többi filmről is az ismertetőket! Az meg külön öröm, hogy Sabata is eszedbe jutott, nálam a western az egyik kedvenc műfaj:)
A Lángoló börtön eszemben sem volt, pedig az első rész nagyon tetszett!
Kár, hogy az Akció mesterei dvd sorozat elég méltatlanul kezelte ezeket a remek filmeket, azért az eredeti hangsáv hiánya majd mindegyik filmen nagyon zavaró.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2010.11.17. 20:46:45

Tényleg kurva jó cikk lett - azonkívül hogy megtudtam, hogy megszűnt a Cinema cirka másfél év után -, elég sok mindent leírtál az egész műfajról. Ezért tartják istennek Tarantinot, mert azt hiszik ő találta fel a spanyolviaszt.

Sajnos a Golyó a fejbe, meg főleg a Bérgyilkos még nem tagja a gyűjteményemnek. Nem tudod hol kapható még? Sajnos nem szoktam vele találkozni, pedig a Best még él, csak pocsék a honlapja.

A Hé barátom itt van Sabata meg már nagyon kellene, mert apám kb 2000-szer elmondta már milyen jó film, de csak a pocsék második részt vadásztam le eddig. Van Cleef a kedvencem egyébiránt.

Santino89 · http://filmbook.blog.hu/ 2010.11.17. 23:04:53

Köszönöm! A Cinema nagyon jó volt egy darabig, de a végére már nem volt kár érte.
Tarantino védelmében annyit, hogy remek filmeket csinált, korai filmjeit jobban szeretem pl a Szebb holnapnál.
Multik dvdturkálójában nagy szerencsével előfordulhat. Ha küldesz egy mailt, tudok mondani biztosabb alternatívákat.
Hé, barátom itt van Sabatától ne várj azért túl sokat, nekem gyerekkori nagy kedvencem ugyan, de nem egy klasszikus. Jó a zenéje, meg van pár jó jelenet, de ne várj túl sokat, mert csalódni fogsz.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2010.11.18. 06:50:58

No most néztem meg a Better Tomorrowt. Komolyan mondom kicsit félve ültem le, főleg mert nagyon igaznak találtam szavaid: "Még így is nagyon róluk, mire fű alatt ideértek, már nem sok újat tudtak nekünk nyújtani."

sajnos ebben nagyon igazad van, amíg orrba szájba nyomták a ninja, meg verekedős filmeket, ezek valahogy nem szivárogtak be kis hazánkba

én is csak a véletlennek köszönhetem, hogy nem a Paycheck vagy MI-2-vel azonosítom Woo-t, mert én is a Cinemában olvastam az Ál/Arc kapcsán, hogy "aki szeretne jó akciófilmeket nézni minél több John Woo filmet nézzen"

én én szeretem a jó akciófilmeket, úgyhogy amikor beindult az RTL - és így visszagondolva egész ígéretes csatornának tűnt anno - és azt hiszem hetente késő este, olyan 11-éjfél tájt leadtak egy, egy filmet, pl. a Bérgyilkost is ott láttam, meg a Tolvaj voltam mostanáig-ot is, akkor ott ültem, és teljesen beleszerettem, de akkor még csak 17-18 voltam, most meg már 30, és azóta iszonyat sok filmet ledaráltam ,szóval kicsit féltem hogy nem fog tetszeni

ráadásul a 3. része meg volt már régen, de amíg a másodikat nem vettem meg nem akartam megnézni, és ez tegnapelőtt sikerült végre

szóval az mindenképpen jó, hogy tetszett
viszont abból a szempontból csalódás, hogy itt alig vannak akció jeleneteke, ha a vége nem olyan amilyen akkor azért nagyon gyengére sikerült volna, ráadásul nagyon rossz volt Chowt ilyen szerepben látni, ahol alázzák, meg béna, de aztán rájöttem, hogy itt Woo még nem az akcióra helyezte a fő témát, és a történetnek nem is Chow a főszereplője, ő csak egy kellemes mellékszereplő, hanem a két testvér drámája a lényeg, bár engem az öcs fafejűsége halálra idegesített

visszagondolva csoda hogy itthon egyáltalán kiadták, bár én azért reménykedek abban, hogy lesz egy Mirror, vagy Navigátor szerű banda, aki újra kiadja ezen filmeket szépen felturbózva - talán a GHE is kiadhatná, most is olyan szépen adott ki már megjelent filmeket, ami azért rizikós

de mit is képzelek, a remény hal meg utoljára, lehet be kéne rendelni a külföldi Steelbookot, no most meg nézem a másodikat

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2010.11.18. 06:54:42

ja elfelejtettem: lonbrang@gmail.com, de van egy az oldalamon is, bár azt kevesebbet nézem

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2010.11.18. 07:00:24

na eszembe jutott még valami, ha ezt ma forgatja Woo, szerintem akkor sem elavult, de az tuti hogy belemagyaráznának egy homoerotikus felhangot, ami Mark és Ho között játszik, pedig itt szerintem csakis színtiszta barátságról van szó, amikor egymásért is képesek meghalni férfiak, szóval ezt szerintem nagyon kevesen értik meg mert manapság már alig találni ilyet

Santino89 · http://filmbook.blog.hu/ 2010.11.18. 14:37:18

Mi a bajod a MI 2-vel? Szerintem az Ál/Arc mellett Woo legjobb amerikai filmje. Ha nem lenne, valószínűleg sose akartam volna megnézni a korai hongkongi munkáit.

Cinemában valószínűleg aért írták ezt, mert eredetileg német újság, ők pedig mindig is zabálták a hongkongi filmeket, így ezeket is.

Anno ígéretes volt, aztán rájöttek mi kell a népnek, valóvilág+győzike én meg inkább nem kapcsolom be többet
a tv-t.

Érdekes ellentmondás valóban, hogy a Szebb holnap inkább dráma, mint akció mégis az akciófilm műfaját újította meg. Chow Yun Fatot én ebben a filmben ismertem meg, szóval nekem ez sose volt furcsa, egyébként meg zseniális egy színész minden szerepben 100%-osan helyt tud állni.
Újrakiadásban én nem nagyon reménykedek, épp a kritika elején ecsetelt okok miatt.

A bégyilkosba így is belemagyarázták homoerotikát, de másról van itt szó: a kínai kultúrában egész más szerepe van a barátságnak, mint nyugaton, nem véletlen
hívják egymást testvérnek, sőt a triádok is ilyen kapcsolatokra épülnek. Sok kínai film szól ilyen kapcsolatokról.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2010.11.18. 20:43:24

Az MI-2 vel annyi csupán a bajom, hogy a leggyengébb résznek tartom a háromból, Woo ott kezdett elkurvulni, vagy csak belenyomták a fejét az Amerikai valóságba. Egyébként szinte inden Hongkongi rendezőnél, színésznél azt érzem, hogy hiába voltak húzónevek, ahogy átjöttek az Államokba le se szarták őket.

Az MI2-re már nem s emlékszek miről szólt, csakhogy az elején Ethan Hunt mászik a sziklán. És bár nem akarom az Ál/Arcoit szidni de az meg szinte a Bérgyilkosok remake-je legalábbis akció szinten. De az emellett is tetszik.

Az MI2-őt már baromi rég láttam, de majd mostanában megnézem, ha már ennyire belemelegedtem Wooba. Lehet azóta változott a véleményem :D A pókemberből is a másodikat tartottam egy ideig a mélypontnak, most meg úgy vélem, hogy az volt a csúcs még úgy is hogy csak egy dombocska.

Egyébként én sem nézek Tv-t, nagyon nagy ritkán ha valami olyat adnak ami érdekel és nincs meg és nem láttam. Pl. Most lesz majd az Ezüstsólyom, bár a legutóbb belenéztem és inkább vicces volt, de lehet hogy most ott maradok előtte.

És igen, a Szebb Holnap inkább dráma, az akciójeleneteket itt még nem lárpurlár vannak, hanem kiegészítik, elmélyítik a sztorit. Ki se tudom fejezni milyen szánalmat éreztem Chow iránt amikor kislattyogott a kocsihoz és lemosta a szélvédőt.

Santino89 · http://filmbook.blog.hu/ 2010.11.20. 02:04:23

Újra fogom nézni, az MI filmeket valamikor. Régen a 2 volt a kedvencebb a király akciójelenetek miatt, és mert annyira más stílusú mint az első rész. A harmadikat nem bírtam végignézni, lapos tévéfilm színvonalnak éreztem. (és nagyon nem érdekel, hogy eredetileg tévésorozat volt, mert most mozikról van szó)
Az Álarcban azért az alakítások se semmik.

Érdekes kontraszt ez a Szebb holnapban. Az egyik jelenetben megszületik a filmtörténelem egyik legkiválóbb akcióhőse, a másikban pedig már egy nyomorék csicska ugyanaz a figura. Ilyen Hollywoodban nincs.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2010.11.20. 06:27:36

A harmadiknál azért érezhetted ezt, mert a rendezője csinálta az Alias részeket is, aminek én nagy rajongója vagyok, lehet ezért jött be jobban. Bár az igaz, hogy egy az egyben olyan mint egy hosszúra nyújtott Alias rész.

Igen., és a Tolvajosban is tolószékbe kerül, már másodszor egy kemény akció után. Ameddig ki nem derült a turpisság arra gondoltam, Woo arra mutat, hogy lehetsz cool, de mindennek meg van ára is.

Santino89 · http://filmbook.blog.hu/ 2010.11.20. 12:10:55

Igen, utólag rájöttem, hogy nem egy mozis nagyágyú volt a rendező, mint az első kettő esetében, hanem egy tévés. Egyszer azért megnézem, már csak kíváncsiságból is. Ha James Bondról van kritika, Ethan Huntról is kell.

A Cinema heroic bloodshedes cikkében, amiben először olvastam a 80-as 90-es évek hongkongi mozijáról, abban írtak valami ilyesmit, hogy ez egy csodálatos világ, a nőkről kiderülhet, hogy férfiak, a tolószékesekről, hogy egészségesek. Sajnos erre tisztán emlékeztem, így sejtettem, hogy nem rokkant meg a mi drága színészünk.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2010.11.20. 14:13:39

a MI-3 leginkább azért bukott meg mert Cruise már észrevehetően öregszik, de azért vannak benne nagyon durva akciók, és Philip Seymour Hoffmann igazi geci főgonosz, csak inkább aki sok Alias részt látott feltűnőek lehetnek a hasonlóságok, azonban J.J. Abrams azóta letett az asztalra egy Star Treket úgyhogy én nem írnám le, és szeretettel várom a további filmjeit.

Santino89 · http://filmbook.blog.hu/ 2010.11.21. 20:49:35

Megbukott?
Ezt nem is tudtam. De nem is csodálkozom. Star Trek ügyben teljesen inkompetens vagyok, de lehet ezt az új filmet megnézem egyszer.
süti beállítások módosítása