Santino89 2010.03.30. 22:43

Időzsaru

 „Rachel, ez a pasi megváltoztatta a múltat!”

Így jellemezte Monica a Jóbarátokban Jean-Claude Van Damme-ot, amikor megkérdezték tőle, hogy mitől olyan nagy szám. És valóban, ha csak egy Van Damme mozit láthatnátok életetekben, azt mondanám, ezt nézzétek meg. Az Időzsaru azon filmek közé tartozik, melyeket már kiskoromban is szerettem, és később sem kellett csalódnom soha, akármikor újranéztem. Tényleg ez Van Damme legjobb filmje.

Egész jól alakítja a felesége halála miatt megkeseredett rendőrt, akinek munkája végeztével nincs jobb dolga, mint leinni magát, és régi videofelvételeket nézni. A feleségét Mia Sara játssza, aki egyszerre aranyos, bájos és vonzó, ezáltal pedig egyértelműen a Van Damme filmek legjobb női karakterévé válik. Kettejük erotikus jelenete nagyon szenvedélyes, és így egy füst alatt letudjuk Jean-Claude seggét is. Mia Sara szerencsére színésznőnek sem utolsó, neki köszönhető, hogy ezúttal van a főhősünknek átélhető, világos motivációja, mert hát lássuk be: Mia Saraért érdemes. A nemrégiben elhunyt Ron Silver szintén kiválóan alakítja a karizmatikus, higgadt és gonosz politikust. Ehhez a finomkodó, de gátlástalan karakterhez rengeteget tesz hozzá a magyar szinkronhang is, ezúttal Székhelyi József személyében. Kettejük első közös jelenete kicsit nekem olyan James Bondosnak tűnt, és az egyik kedvenc párbeszédem is elhangzik a filmben:

„ - Nincs rosszabb, mint egy mocskos zsaru.
- Kivéve, aki bemocskolja.
- Már ha akad ilyen.
- Mindig akad.”

Egyébként - bár jók a karakterek - kevés a lélekábrázolás, ahhoz ugyanis túl gyorsan pörög a cselekmény, néhány jól időzített akciójelenetekkel megspékelve. Az első lövöldözés még csak az érdeklődésünket kelti fel, aztán - bár akciófilmről beszélünk - észrevesszük, hogy mégis inkább Van Damme verekedésein van a hangsúly, nem pedig a lövöldözéseken. Ezt ebben a filmben oldották meg a legjobban, hisz mi másért nézne az ember egy Van Damme filmet, ha nem a bunyókért. Most egyébként ezek is kivételesen jók: gyorsak, látványosak és nagyon jól összevágták a jeleneteket. A spárgát sem öncélúan és feleslegesen mutogatják, hanem a verekedéskbe koreografálva. Sőt, az egyik jelenetben épp a spárgának köszönheti főhősünk az életét. A finálé már nem annyira látványos, viszont nagyon izgalmas, mivel van tétje, és együtt tudunk érezni a főhősökkel. A hangulatot pedig az esős, mocskos időjárás biztosítja. Kiskoromban egyébként alig tudtam követni az eseményeket, annyira sötét volt az agyonmásolt kazetta. A Dupla dinamit után ismét két Van Damme-nak kell legyőzni a rosszfiúkat, főleg a két gonosz politikust. Ezúttal azonban valahogy szebben, és kevésbé feltűnően készítették el a trükköket. Erről jut eszembe a főgonosz halála, amely bár ötletes, de annyira gagyinak tűnik ma már ez a CGI technika, hogy szinte fáj a szememnek.
Viszont azt az effektet, amikor megérkeznek a múltba, azt imádom, nagyon látványos, sőt nekem az összes időutazásos film közül ez a megoldás tetszik a legjobban. A hangját pedig külön szeretem. Az Időzsaru egyébként a jövőben, 2004-ben játszódik. Bírom az ilyen jövőket. Kicsit elszállt az alkotók fantáziája például az űrhajós autók esetében, amelyeknek csak az úti célt kell bediktálni, és már mennek is. Ugyanilyen viccesek a „jövő” lőfegyverei is. Ha gonosz lennék, azt is mondhatnám, hogy Van Damme bizony nem így nézett ki 2004-ben mint ebben a filmben. Az viszont tetszett, hogy a forgatókönyvírók ugyanúgy oda-vissza utalgatnak a cselekményre, mint például a Vissza a jövőbe trilógiában. Érezni, hogy legalább törődtek vele, nem csak két akciójelenet összekötésére szolgál a cselekmény. Az időutazás a film igazi ’94-es jelenén kívül csak a már említett jövőképet, illetve pár röpke pillanatig a polgárháború idejét és a ’30-as éveket mutatja be, ebből is látszik, hogy a készítőket szerencsére inkább az akciók érdekelték. Ennek megfelelően a cselekmény, - bár jól megírt forgatókönyvről van szó – telis tele van időparadoxonokkal. Hosszasan lehetne sorolni és kielemezgetni, mint a film hibáit, de az az igazság, hogy elég gyorsan pörög az akció és a sztori ahhoz, hogy ezek senkinek se tűnjenek fel, csak ha utána el akar gondolkodni a látottakon. És hát épeszű ember el akar gondolkodni egy Van Damme filmen? Na ugye, hogy nem. (Annyit azért kötelességemnek érzek megemlíteni, hogy az Időzsaru logikája szerint csak a múltba lehet utazni, mert a jövő még nem alakult ki. De ha visszamennek a múltba, hogy jutnak vissza a jelenbe, hisz akkor még az sem alakult ki?) Meg azt sem igazán értem, hogy a mi jó Jean-Claude-unk miért lepődik meg mindenen, hiszen ő változtatta meg a múltat.
Az Időzsaru nem olyan hiperlátványos akcióorgia, mint a Tökéletes célpont. Nem annyira kegyetlen és vicces, mint a Tökéletes katona. Nem is olyan érzelmes, mint az Oroszlánszív. És mégis ez Van Damme legjobb filmje. Persze nem egy klasszikus, vannak benne kisebb nagyobb hibák, és az idő vasfoga is meglátszik rajta. De mégis egy sokszor újranézhető, szórakoztató és élvezetes akciófilm.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://santinofilm.blog.hu/api/trackback/id/tr871882659

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása